Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.07.2017 16:21 - ЗА СПЕШНАТА МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ
Автор: lawyertsankova Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2479 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 09.07.2017 15:30

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
      Спешната медицинска помощ и раждането са единствените медицински услуги, за предоставянето на които няма значение здравноосигурителния статус на пациента.
      Всеки гражданин има право, при нужда, да му бъде оказана безплатно спешна медицинска помощ (СМП).
      Най-често СМП се осъществява от центровете за спешна медицинска помощ (ЦСМП), които изпращат линейка с медицински екип на мястото на повикване. Пациентът може да бъде транспортиран до самия спешен център/негов филиал или до болница. Ако пациентът реши да не чака линейка и има възможност за по-бърз личен транспорт, може да отиде на място във всяка болница, в която има спешено портал, където лекарите ще направят преценка за неговото състояние.

       В спешните портали на държавните и на общинските болници се осъществяват безплатни прегледи и изследвания, които трябва да покажат има ли неотложна нужда от болнично лечение. Те не се заплащат от пациента дори, ако се окаже, че той няма нужда от СМП. Ако се налага хоспитализация, лечението на пациента се заплаща по съответната клинична пътека.       Дали един пациент е "спешен случай" се определя съгласно медицинския стандарт „Спешна медицина", действащ от 15.01.2016 г. С него е въведен така нареченият „медицински триаж", който представлява процес на разпределение (класифициране) на пациентите чрез определяне на медицински приоритет в зависимост от степента на спешност и необходимите диагностика, лечение или транспорт.
      Определени са три триажни категории спешни пациенти:
     1. Критичен спешен пациент (код червено А1) - пациентът е с животозастрашаващи признаци и симптоми, вследствие заболяване или увреждане, и с висока вероятност от летален изход, ако не се предприемат незабавни интервенции. На спешен пациент, определен с тази категория, незабавно се осигурява максимална медицинска помощ.      2. Нестабилен/потенциално нестабилен спешен пациент (код жълто В2) или т.н. „относителна спешност" - пациентът е с подозиран риск и потенциална опасност за живота, налице са признаци и симптоми, които могат да прогресират по тежест и да доведат до усложнения с висока вероятност от настъпване на тежки последствия, ако лечението не се приложи бързо.     3. Стабилен спешен пациент (код зелено С3) или т.н. „минимална спешност" - при пациента са налични признаци и симптоми с нисък потенциал и риск от настъпване на тежки последствия или усложнения и прогрес към по-тежко състояние.
      Времето от момента на потвърждение и поемане на повикването от спешния екип, до пристигането му на мястото на инцидента, е в зависимост от определената от диспечерския екип триажна категория на спешния пациент: за код червено А1 - до 8 минути, за код жълто В2 - до 20 минути, за код зелено С3 - до 120 минути. Престоят на мястото на инцидента на спешния екип също е нормативно определен - времето от пристигане на мястото на инцидента до началото на спешния първичен транспорт е не повече от 10 минути, освен в случите на налични обективни пречки и непредвидени обстоятелства. Транспортно време от началото на спешния първичен транспорт до пристигането в болницата обаче не е нормативно определено.
       Въпреки нагласата и очакванията на пациента и/или неговите близки, че спешния екип ще го транспортира до най-близката болница, изборът за лечебното заведение се прави въз основа на предварително изготвен болничен транспортен план и след преценка на очакваното транспортно време и маршрут до болницата, както и степента на спешност, оценена по медицински триажни критерии. Конкретната нужда от спешни медицински действия в болнични условия е основната предпоставка, която насочва спешния екип към приемно лечебно заведение с най-подходящата за тази нужда компетентност.
       Спешният екип може да не спази разписания болничен транспортен план и да пропусне настаняване в най-близката болница, в случай, че състоянието и нуждите на спешния пациент изискват настаняване в друго лечебно заведение с по-висока компетентност в условията на съобразен транспортен риск и транспортно време.
     При осъществяването на първичен спешен транспорт до приемната болница, пациентът/неговият законен представител следва да бъде информиран, че ще бъде транспортиран до най-близкото лечебно заведение за болнична помощ, в което може да му бъде оказана необходимата медицинска помощ в зависимост от неговото състояние и поставената диагноза. По изключение, спешен пациент може да бъде транспортиран без да е информиран за това, когато непосредствено е застрашен живота му или физическото и/или психичното му състояние, което не позволява той да получи тази информация. 

     Ще се радвам да споделите Вашето мнение по темата.

    За спешната медицинска помощ © 2017, адв. Стефка Цанкова - автор. Всички права запазени!


 imageimage

 



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: lawyertsankova
Категория: Лични дневници
Прочетен: 35361
Постинги: 13
Коментари: 0
Гласове: 4
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031